Medezeggenschapsregeling getekend voor een gelijkwaardige dialoog

Vorige week tekenden de voorzitter van onze centrale cliëntenraad (CCR) Klaas Keesman en bestuurder Han Jetten de medezeggenschapsregeling. ‘We hopen hem eigenlijk nooit meer te hoeven inkijken, dus in die zin is het veel werk voor een bureaula. Maar net als bij statuten voor een hypotheek of een verzekeringspolis geldt dat de afspraken goed moeten zijn vastgelegd’, aldus Klaas Keesman.

Wat is de medezeggenschapsregeling?
Karin Neve, die als coach/ondersteuner van de centrale cliëntenraad de regeling opstelde: ‘In deze regeling staan afspraken die we met elkaar maken over wanneer er advies gevraagd wordt, wanneer er instemmingsrecht is, maar ook: hoe we elkaar betrekken bij beslissingen. Dat verschilt natuurlijk per adviesaanvraag. De cliëntenraad kan vanaf het allereerste moment betrokken willen worden, en soms is een adviesaanvraag voldoende. Dat is afhankelijk van het onderwerp en hoe belangrijk het voor de cliënten is.’

Waren die afspraken dan nog niet vastgelegd?
Karin: ‘Jawel hoor, die stonden in wat hiervoor de samenwerkingsovereenkomst heette. Ook was er verschil tussen gewoon advies en verzwaard advies, waarbij een besluit niet doorgaat als de CCR het er niet mee eens is. Met de invoering van de medezeggenschapwet in 2020 is verzwaard advies omgezet naar instemmingsrecht, en ook wordt de informele medezeggenschap veel belangrijker. De onderwerpen gaan veel verder dan beleidszaken, het gaat over zeggenschap over je eigen leven.  We betrekken daarom ook de cliënten buiten de medezeggenschapsraden actiever bij beslissingen. Hoe we dit binnen Leviaan gaan doen, willen we samen met onze cliënten bespreken. Daarom willen we hierover een aantal bijeenkomsten gaan organiseren. Het kan bijvoorbeeld door Tapster, maar je kunt ook denken aan spiegelbijeenkomsten, achterbanraadplegingen, huiskamervergaderingen of tekenbijeenkomsten. Vervolgens bespreken de raden en Leviaan wat er met de inbreng gedaan wordt.’ Klaas vult aan: “Bovendien heeft het cliëntenperspectief ook meerwaarde voor de organisatie.”        

Hoe kijk je terug op de totstandkoming van deze regeling?
‘Als voorzitter vind ik het fijn om te merken dat Han de meerwaarde ziet van het cliëntperspectief en het echt samen wil doen.’

Han: ‘We zijn best een tijd bezig geweest met het CCR-deel van de medezeggenschapsregeling en we gaan de LCR-reglementen nog aanpassen. Die investering doen we niet voor niets. We willen ermee bereiken dat mensen kunnen uiten hoe ze tegen beslissingen aankijken. Deze regeling zorgt dan ook voor een gelijkwaardige dialoog.’

 

SitemapDisclaimerColofonSupportVoorleesfunctie gebruikenPrivacy- en cookieverklaring