Nieuws
De echte bedoeling ervaren
Leviaan bestuurder Han Jetten maakt overstap naar woningcorporatie
Ervaringskenniscentrum Pleq geopend
ZAAQ op reportage bij Leviaan
Nog 10 dagen om je aan te melden voor TOP!
Testen en thuisblijven bij corona niet meer nodig
Kom ook naar een van de informatiemiddagen over TOP!
Teams in Zwaag in gesprek met naastbetrokkenen
(Her)ontdek je schrijftalent!
Zaanstreek-Waterland: Burgerberaad Wonen gaat van start
Nieuwsberichten 2023
Nieuwsberichten 2022
Nieuwsberichten 2021
Nieuwsberichten 2020
Nieuwsberichten 2019
Nieuwsberichten 2018
Ondanks corona meer participatie
Slechts een halfjaar was Frank Verheul manager participatie bij Leviaan, toen corona uitbrak.
‘Mijn eerste indruk was dat er veel professionele, betrokken en behulpzame mensen werken bij Leviaan. Dat beeld werd in de coronatijd dubbel en dwars bevestigd.’
Hoe reageerden de participatiebegeleiders op de crisis?
‘Ik was onder de indruk van de inventiviteit en het improvisatievermogen toen we dicht moesten. Medewerkers belden mij bezorgd op: het gaat met de
cliënten echt niet goed als dit te lang duurt. Wat kunnen we in de tussentijd doen? Zij kwamen met veel initiatieven, zoals een maaltijdservice, wandelen en ‘nacht’besteding, waarbij ze ‘s nachts fotografeerden met deelnemers. Zo hielpen ze de deelnemers én elkaar door die periode heen.’
En toen mochten ze toch weer…
‘Ja, we zijn snel weer open gegaan en dat was fijn. Het was wel met een handrem: looplijnen, minder plek voor deelnemers, hygiënemaatregelen, afstand houden, mondkapje, beperkt vervoer. Maar we waren allang blij dat we open mochten. En gelukkig bleef het aantal besmettingen beperkt bij ons.’
En desondanks meer deelnemers dan vorige jaren!
‘Bij alle initiatieven betrek ik de managers van wooncirkels en trainingscentra. Zij benadrukken het belang van participateren bij de begeleiders. Ik ben ervan
overtuigd dat door die samenwerking meer mensen gebruikmaken van ons aanbod. Bovendien hebben veel participatiemedewerkers het afgelopen jaar kansen
gezien én gegrepen. Daar ben ik ontzettend trots op.’
Wat voor kansen?
‘We hebben bijvoorbeeld met onze Upcycle een shop-in-shop in de Zaanse kringloopwinkel Noppes. Bij het Trimpad in Purmerend hebben we nu een
groendienst, in buurtcentrum de Boed in Zaandijk is het activiteitenprogramma enorm uitgebreid en hebben we zelfs een kledingoutlet. Deelnemers hebben baat bij contact met andere mensen. Voor de toekomst willen we hen dichtbij de woonplek meer mogelijkheden bieden, zoals de participatielocatie in de
Purmerendse Weidevenne die we in 2020 zijn gestart.’
Hoe gingen jullie daarbij te werk?
‘We vroegen cliënten en medewerkers naar hun wensen op het gebied van dagactiviteiten. Zo kwamen we tot een creatieve hoek, een media-afdeling en een PostNLpunt. Ik wilde graag een buurtfunctie voor die locatie, dat is gelukt met het PostNL punt. Zeven deelnemers zijn getraind om pakketjes in ontvangst te nemen en door te sturen. Tot groot genoegen van PostNL en de wijk. Het mooie is het contact tussen deelnemers en de buurtbewoners. Een belangrijke reden voor het succes is dat medewerkers zich vanaf het begin verantwoordelijk voelden voor de deelnemers en de wijk. Zij waren enorm gemotiveerd om een succes maken van deze locatie. Met zulke professionals hoef je als manager niet zoveel te doen!’