Informatie voor naastbetrokkenen

Lees voor

How to translate text

  1. Select the text you want to translate.
  2. Choose 'Vertalen'.
  3. Select the language you prefer.
  4. You can read and/or listen to the translated text. This text is generated by Google.

Klik hier voor de folder voor naastbetrokkenen.
Klik hier voor de website BovenJan Naasten NHN,  een plek waar ontmoeting en contact centraal staat en waar u gesprekken voert met mensen die soortgelijke vragen en ervaringen hebben als u. Wij bieden tips en ondersteuning aan. Het is ook mogelijk om deel te nemen aan een van de gezamenlijke activiteiten die wij aanbieden.

Uw naaste krijgt begeleiding van ons. Daar is meestal een moeilijke periode aan vooraf gegaan. Voor de cliënt en vaak ook voor
u. Wij doen er alles aan om samen met uw naaste zijn of haar leven weer op de rails te krijgen. De ervaring leert dat het herstel
beter verloopt als naasten betrokken zijn bij de begeleiding, daarnaast bent u een belangrijke informatiebron. U kent uw naaste
het langst en uit verschillende perioden uit zijn leven. Voor het herstel van uw naaste is het daarom belangrijk dat de begeleider,
uw naaste en u goed samenwerken en de verwachtingen en onderlinge rollen bespreken. Wij hebben oog voor de belangen van
alle betrokken partijen, ook als de cliënt en u verschillende wensen en verwachtingen hebben.

Instemming van de cliënt

Uw naaste bepaalt wie welke informatie krijgt. Wil hij of zij niet dat wij de contactpersoon of anderen informeren of betrekken
bij de begeleiding, dan respecteren wij die wens. Wél spant de begeleiding zich in om het contact met naastbetrokkenen
te herstellen, versterken of tot stand te brengen. In zeer uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij een crisissituatie, neemt de
begeleiding in overleg met de manager en het team contact op met de contactpersoon, zonder instemming van de cliënt. Zij
informeren de cliënt hierover en leggen uw naaste daarna altijd uit waarom zij dit besluit genomen hebben.

Gedeelde informatie

Het is ons uitgangspunt dat de cliënt zijn naastbetrokkenen informeert. Vindt de cliënt dit moeilijk, dan ondersteunen wij
hierbij, met toestemming van de cliënt. Als u met de begeleider een inhoudelijk gesprek wilt voeren over de begeleiding, zonder
aanwezigheid van uw naaste, moet uw naaste daarvoor toestemming geven. Er is geen toestemming van uw naaste nodig voor
algemene informatie over onze werkwijze, de organisatie of wanneer u bijvoorbeeld uw hart wilt luchten. Wij bieden graag een
luisterend oor.

Rol naasten in het zorproces

Om een goede kwaliteit van zorg te bieden, is de samenwerking met naasten essentieel. Leviaan nodigt naastbetrokken uit om
actief betrokken te zijn bij de cliënt. Zowel tijdens de intakeprocedure als bij de kennismaking met de persoonlijk begeleider. De
persoonlijk begeleider bespreekt de samenwerking tussen hem/haar, uw naaste en u en u maakt hierover afspraken.

Waarover maakt u afspraken met uw naasten en de begeleiding?

• Uw aanwezigheid bij het intakegesprek, waarin wij de zorgvraag van uw naaste in kaart brengen en kijken of wij daar een
passende invulling voor hebben.
• Uw betrokkenheid bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het begeleidingsplan
• Uw betrokkenheid bij het signaleringsplan, waarin staat wie wat doet als uw naaste het moeilijk heeft of dreigt terug te vallen.
• Uw betrokkenheid bij veranderingen in de verblijfssituatie van uw naaste.
• U kunt bij de begeleiding terecht met ideeën, opmerkingen en klachten. Regelmatig organiseren wij activiteiten ter
bevordering van het contact tussen cliënten, naastbetrokkenen en begeleiders, zoals een koffieochtend, barbecue of
kerstbrunch en een ontmoetingsavond.

Familievertrouwenspersoon Myrna is er voor u

Een psychische kwetsbaarheid raakt niet alleen de cliënt zelf, maar ook de mensen in de omgeving. Soms loop je als naaste vast. Neem dan contact op met familievertrouwenspersoon Myrna Seekles. Zij is er speciaal voor u.

De familievertrouwenspersoon geeft u informatie, denkt met u mee, geeft advies, kan bemiddelen tussen u en de hulpverlening en als dat nodig is helpen bij een klachtenprocedure. Concreet betekent dit dat een familievertrouwenspersoon:

Geen verwijzing en gratis
Als naaste kunt u rechtstreeks een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Ook heeft u geen toestemming nodig van uw naaste, behandelaar of betreffende afdeling. Onze dienstverlening kost u niets.

Onafhankelijk en vertrouwelijk
Familievertrouwenspersonen zijn in dienst van de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen. Dit houdt in dat zij onafhankelijk zijn van Leviaan.

Van uw hulpvraag wordt een dossier gemaakt met uitsluitend de benodigde persoonsgegevens om uw hulpvraag te behandelen. Alleen de familievertrouwenspersoon en uzelf hebben inzage in dit dossier.

Contact

Myrna Seekles
t: 06 - 51 63 97 37
e: m.seekles@familievertrouwenspersonen.nl 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van onze activiteiten en de actualiteit in het sociale domein en de GGZ? Meldt u zich dan hieronder aan voor de nieuwsbrief. Als uw e-mailadres bij ons bekend is, ontvangt u de nieuwsbrief automatisch. Wilt u meer weten over deze e-mailnieuwsbrief? Neemt u dan contact met ons op.

Klik hier voor de laatste editie van de nieuwsbrief.

Leviaan privacy- en cookieverklaring.

Ja, houd mij op de hoogte


* Verplicht in te vullen

 

SitemapDisclaimerColofonSupportVoorleesfunctie gebruikenPrivacy- en cookieverklaring